2021. aug. 28. | 14:25

"Egyszer csak kialakul az egység" - Regős Ilonával beszélgettünk

Írta: kulturgyom.hu

20210904 rárezdülés fokepRÁREZDÜLÉS - improvizációs zene-táncszínház

Szeptember 4-én, szombaton a kaposvári Irányi13 táncstúdióban egy egészen merész, izgalmas eseménynek lehetünk a részesei. Ahogy az alkotók fogalmaznak: "Egy nagyon intim és különleges alkalomra várjuk az érdeklődőket. 2 zenész és 3 táncos közös improvizációjába kukkanthat bele a néző, ha eljön. Az alkotók célja a közös rezdülés, az egymásra és az önmagukra való ráhangolódás gyakorlása a táncon és a zenén keresztül. Mind az öt előadó gyakorolja az improvizációt, ezt a spontán, játékos, néha transszal járó, önfeledt, s mégis önazonos, őszinte műfajt a maga területén. Jelen formáció műhelymunkájának a célja a közös improvizációs térben való együtt gondolkodás, együtt érzés, közös szülése a pillanatnak." Regős Ilona táncművészt kértük, hogy meséljen kicsit részletesebben minderről.

Szokatlan, különleges eseményre invitáljátok az érdeklődőket. Hogy jött az ötlet?

A tánc-improvizáció egy alapjában véve nem színpadi, belső- kísérletező folyamat. De mégis, majd minden improvizációs műhelyen megjelenik a nézőség fogalma úgy, hogy a táncosok időről időre úgy érzik szeretnének megfigyelőként létezni egy darabig. Ebbe a megfigyelő szerepbe szeretnénk behívni az érdeklődőket.

IMG 8746 v

Regős Ilona (fotó: Kaspár Gyöngyvér)


Ha azt halljuk, improvizáció, talán a jazz ugrik be róla, egy zenei szóló, ahol a muzsikus azt játssza, amit éppen érez, vagy csak úgy, ami jön, születik. Roppant izgalmas folyamat ez. Ti viszont még merészebb dologra vállalkoztok, méghozzá arra, hogy folyamatosan improvizálva, rögtönözve szülessen meg egy teljes zene-tánc műsor. Mi szükséges ehhez, hogy ez létre tudjon jönni, illetve mire számíthat az, aki jelen lesz nézőként?

Igazából az improvizációs műhelyeken, ahol én szocializálódtam, nagyon gyakran jelenik meg az élő zene. Vannak visszatérő zenészek, akik gyakran kísérnek ilyen folyamatokat. Ez egy nagyon más helyzet nekik, mint amikor rajtuk van a reflektor. Teret kell tartsanak, azt nem elvíve a saját irányukba, alárendelve az eszköztárukat a táncosok aktuális folyamatainak. Mert tudjuk, hogy a zene, egy nem kizárható rezgés, azonnal befolyásolja a mozgó embert. Gondoljunk csak arra, mennyire mást mozogsz különböző zenékre egy buliban. De itt arra van szükség, hogy a zene simuljon rá a mozgókra, tered adva az elképzeléseiknek.

IMG 8890

Biczó Lili (fotó: Kaspár Gyöngyvér)


Kicsit bemutatnád a „csapatot”? Kik is vagytok, hogyan jöttetek össze, mik a közös pontok? Vagy épp ez a folyamat a közös pont, egyébként egészen más emberek vagytok?

A kis csapatunk újonnan állt össze ebben a formában.

IMG 8899 v filterBerecz Janka (fotó: Kaspár Gyöngyvér)

A táncosok már összeszokottabb csapat. Jómagam kortárs táncot tanítok Kaposváron, Biczó Lili 3 éve Berecz Janka másfél éve járnak minden egyes órámra. Lili az impro alkalom után pár nappal már az Area Dansa Barcelona-ban folytatja táncos tanulmányait. A hozzám járó tanítványok mind eljutnak az improvizáció felfedezéséhez és nehézségeihez egy idő után. De ez egy nagyon új világ a kaposváriaknak, ráadásul én, merész módon, ezt a fiatalokkal is csinálom, pedig, leszámítva a profi képzést, ahová most már hál istennek beszivárogtak ezek a technikák is,  ez egy alapjában véve felnőtt módszer, egy önismereti/terápiás típusú irányzat, s nem is feltételezi a táncos előképzettséget sem.

Az első próbán Nádas Dávid csatlakozott hozzánk a hangszereivel, aztán legközelebb már magával hozta édesapját is, így egy még telibb hangzást kapunk a tánchoz. Mindketten zenéltek már korábban is, de egészen más hangszereken, mint most. Néhány éve kezdtek el komolyabban foglalkozni a világzenéhez és spirituális utazásokhoz illeszkedő hangzással és rezgéssel. Dávid fő hangszere a didgeridoo (ausztrál fúvós hangszer), ami mellé jól illeszkedik a fujara (egy szlovák autentikus népi fúvós hangszer), illetve a ritmusszekciót keretdobbal és sámándobbal erősíti. Nádas József pedig elsősorban djembén és nyelves dobon (tongue pan) játszik. Ezt egészítik ki a hangtálak, a szélharang és az esőbot, melyekkel egészen különleges atmoszférát, rezgéseket tudnak kelteni. Jól összeszokott páros, hiszen sokat improvizálnak együtt.  

IMG 8732

Nádas Dávid és Nádas József (fotó: Kaspár Gyöngyvér)


A cím igen érdekes, és sok mindent sejtet. Rezgések, amikkel össze tudunk kapcsolódni, energiák, amelyek kavarognak egy térben… eszembe jut a kortárs, modern tánc, aztán zeneileg talán néhány pszichedelikus, akár elektronikus zene, ami így felvillan. Milyen irányzatokból, műfajokból táplálkozik nálatok leginkább a megszülető tánc és zene?

Táncosként én elég sokrétű mintákkal rendelkezem – néptánc, afro, hip-hop, show – de fő irányom a modern és kortárs táncok, ezek közül is a release alapú (az elengedést, a minimális erőt, de a lendületet előtérbe helyező) testtudatos technikák. Ezeket tanítom a táncosaimnak is. A mozgás mellett nyolc évet tanultam klasszikus hegedülni is, melyet nem gyakorlok ma már, de a tapasztalat sokat segít táncosként. Az együtt rezdülésre pl. úgy gondolok, mint amikor két hangszert összehangolnak a zenészek. Egy darabig, míg ki nem alakul a tökéletes összhang, egy egészen bántó disszonancia hallható, majd egyszer csak kialakul az egység.

Az irányzatok és a technikák, amiket bírunk, az eszközeink lehetnek a folyamatban, de ennél is fontosabb a kíváncsiságunk, mely segítségével új utakat fedezhetünk fel a testünkben és a hangszereinken.

 

Egy műhelymunkába tekinthet bele a néző ezen az eseményen, ezt úgy képzeljük el, mint egy stúdiószínpadi hangulatot? Nézőként mire számítsunk?

Úgy kell elképzelni, hogy be lehet jönni egy impro alkalomra egy táncterembe, nyitott, befogadó, kíváncsi hangulatban. Tényleg azoknak ajánlom, akiket érdekel, mi történhet egy ilyen műhelyben. Nem célunk a szórakoztatás, de reméljük, hogy minden megfigyelő is hazavisz valami értéket a lelkében. Mi pedig épülünk abból, hogy már nem csak önmagunk és egymás előtt, hanem ismerős és ismeretlen nézők előtt is fel merjük vállalni az éppen aktuális folyamatainkat, tökéletlenségünket, önmagunkat.

IMG 8717

Nádas Dávid és Nádas József (fotó: Kaspár Gyöngyvér)


Kaposváron mindenképpen új irány ez a fajta zene-táncszínház, azt hiszem, kell hozzá merészség mind részetekről, mind a nézők részéről, hogy ez az egész megszülethessen majd ott, akkor, úgy. Ami nagyon érdekel, hogy lesz-e folytatása?

Tényleg nagy merészség, minimum szikláról mélybeugrás, félelem és rettegés. De az a tapasztalatom, hogy sokszor nem is olyan ijesztő, ami a szakadékban van, miután már elrugaszkodtunk. Viszont rengeteg önmeghaladást és tanulást követel.

Tervezek folytatást a későbbiekben, a műhelymunkák folytatódnak, a fiatalokkal egy önismereti alkotóműhely formájában, és egy felnőtt kontakt-improvizációs kezdőcsapat is összeállt.  Nádas Dáviddal pedig ketten egy hasonló, mégis más, a film- és a mozgásimprovizáció találkozását felfedező kutatást tervezünk.

Ezeknek a munkáknak a lényege a felfedezés, s a résztvevők beletett munkája, fejlődése. De időről időre szeretném megosztani a nagyközönséggel is ezeket a folyamatokat, pontosabban részesévé tenni olyan embereket is, akik tevőlegesen nem szeretnének (még) belefolyni, de a jelenlétükkel mégis adnak bele más rezgéseket és visznek is haza új érzéseket, gondolatokat.

RÁREZDÜLÉS FACEBOOK ESEMÉNY

 

IMPRESSZUMOS

Rétegkultúrát bizergáló gyomlálócsoport vagyunk. Egy független kultúrportál, kulturális lap, vagy valahogy így hívják általában. Célunk az általunk értékesnek tartott rétegkulturális produktumok (ándörcuccok) bemutatása, eljuttatása mindenkihez, aki kicsit is nyitott. A hogyan az érdekes leginkább. Tartózkodunk a hagyományos, klasszikus stíltől, teljesen egyedi módon, leginkább az atmoszférára, a hangulatra figyelő impresszív írásokat igyekszünk adni.

Szerkesztős:
Nádas Dávid [stanley]
E-mail: szerk@kulturgyom.hu
Mobil: +36/20 951-1660

Cikkelős kollégás:
Nádas Dávid [stanley]
Kapitány Zoltán [kyprios]
Bakos Gergő [gelu] 

Please publish modules in offcanvas position.