2011. jan. 31. | 01:00

Vagyis Fabók ambient

Írta:

fokep tangram[A Tangram, mint egyszemélyes project 2007-ben debütált a Highway Ambience nevezetű albummal. Fabók Pétert takarja a név, aki elárulta, hogy öt-hat éves kora körül érte az első meghatározó zenei élmény, méghozzá Jean Michel Jarre Oxygene-je formájában. Azóta sem nagyon szeret mást az instrumentális zenéken kívül. Első hangkártyáját elsős gimnazistaként kapta egy barátjától; ez a számítógépes zeneszerzés legfontosabb kelléke. Így került tehát igazán közel a zenéhez, méghozzá az alkotói oldalról. S bár sosem tanult zenélni, nincs mit szépíteni: színvonalas, izgalmas és egyedi cuccot tett le elénk eddigi tíz albumával (8 nagylemez, 2 EP).]

[Sokan mégsem hallottak eddig róla. Nem is csoda, hisz a Cöki is csak egy réteghely, és az ambient világ is egy szűk, még eléggé zárt kör itthon. Most viszont eljut még pár emberhez, hozzátok is itt a kultúrGYOM-on!]

[Nézzük először is, hol a forrás, mi volt a kiindulópont Péter világában, amiből aztán felépült a Tangram.]

- Ultimae Records fan vagyok, minden, amit a kiadó zenészei csinálnak, szeretem. Jó lenne közéjük tartozni.. :) (Aes Dana, Carbon Based Lifeforms, Solar Fields...) Der Spyra, Ulrich Schnauss, és természetesen Tangerine Dream (70-80-as korszakuk), Jean Michel Jarre... Ők akik hatnak rám, amúgy pedig az ihlet természetesen nagyon változó dolgokból jön. Főleg egy hangszín fog meg, a köré építkezem, de volt már olyan is, hogy álmomban hallottam egy zenét, és hajnalban felkelve meg is tudtam csinálni. Koncert alatt előre eltervezett számsorrend megy, a dalokon belül improvizálok, de nagyon nehéz élőben végigcsinálni egy-egy koncertet, ezért elhatároztam, hogy ambient-dj-kedni kezdek, saját zenékkel (13 órányi), így jobban tudok a közönség hangulatára reflektálni, kisebb hangszerparkkal kell mennem (egy Apple iPaden csinálom, egy kis táskába befér). Persze vágyam egy nagyobb koncert (volt már egy a Jószef Attila szinházban, meg a Szigeten 2007-ben), de idehaza nem tudnék megtölteni egy ilyen jellegű zenei koncerttel egyetlen nagyobb termet sem.

[Péter az egyik 2010-es, Flow névre hallgató anyagát mindössze egy nap alatt írta és rögzítette, egyetlen record sessionben, az azelőtti lemeze, a Micropolis pedig egyetlen hónap termése. Most lássuk, miért is nincsenek mellette más dj-k, esetleg zenészek!]

- Az egyszemélyes projektet preferálom, több okból is: nehézkes összeszervezni, ha kettő vagy több ember van egy zenekarban, hangszerszállítási és próbateremköltség-problémákról nem is beszélve... Gimiben (18-20 éve) volt egy kétszemélyes projektünk, az egész gimi alatt és utána is (kétezres években megújulva) tudtunk együtt dolgozni, mert egyikünknek voltak csak hangszerei, így nem volt nehéz a szállítás :) Az akkoriban készült zenék még más jellegűek voltak, de meghatározták a dalépítési és -szerzési hozzáállásomat, akkoriban is improvizatív sessionökből alakultak ki az egyes dalok.

[Elgondolkodtatott a dolog, hogy vajon van-e egy állandó mag, akik járnak a Tangram bulikra, és ha van, milyen széles kör ez?]

- Van egy kisebb, 20-30 fős törzsközönség, akik javarészt minden koncertemen ott vannak, de nagyon nehéz bővíteni a kört, eljutni sok emberhez. Tavaly Veszprémben az utcazene fesztiválon volt egy érdekes dolog, angol egyetemisták állítólag az én koncertem miatt jöttek el az egész fesztiválra. Ezt ott mondták nekem a koncert előtt, és jól esett nagyon. Az "egyedül levésemnek" az egyik hátulütője, hogy mivel mindent én csinálok (zene, borítók, látványtervek, koncepciók, marketing), ezért a menedzselésre kevés idő jut, amivel közelebb kerülhetnék a közönségemhez. Nomeg a magyar helyzet sem túl rózsás, nincsen vagy kevés az a klub, ahol ez a zene a közönségére talál, külföldre pedig megint amiatt nincs nagyon lehetőségem menni, mert pénz híján nem tudok akárhova utazni, vinni a cuccokat stb... Ezért jó egy ilyen lehetőség, mint a Kultúrgyom például, mert igy talán lesz újabb 5-6 lelkes hallgató, akik "felfedeznek maguknak"... :)

[Hát ezt én már leírtam, és biztos is vagyok benne! Úgy gondolom, mint újságíró-zenész-ándörarc-ember-ésatöbbi, hogy bizony KELL és FONTOS beszélnünk egy-egy ilyen projectről, mert ezek is azon zenék közé tartoznak, melyek előre viszik a művészetet és tudnak adni a közönségnek. Mindazonáltal - bár Péter nyilván inkább cáfolja ezt a kijelentést - örülök, hogy csak egy kis réteg a közönség, a törzsközönség, és hogy inkább klubokban lép fel, mert ez adja az igazi értéket, a valódi tartalmat ennek a zenének! Ha nagy színpad lenne és minden átlagcsaj és átlagcsávó ott tolongana, mert mondjuk menő és sikk, az már egy egészen más tészta...]

WEB: Tangram Official Site - itt mindegyik albumot ingyen letöltheted!

A cikkelős neve: [stanley]
A cikkelés ideje: 2011.01.31.

IMPRESSZUMOS

Rétegkultúrát bizergáló gyomlálócsoport vagyunk. Egy független kultúrportál, kulturális lap, vagy valahogy így hívják általában. Célunk az általunk értékesnek tartott rétegkulturális produktumok (ándörcuccok) bemutatása, eljuttatása mindenkihez, aki kicsit is nyitott. A hogyan az érdekes leginkább. Tartózkodunk a hagyományos, klasszikus stíltől, teljesen egyedi módon, leginkább az atmoszférára, a hangulatra figyelő impresszív írásokat igyekszünk adni.

Szerkesztős:
Nádas Dávid [stanley]
E-mail: szerk@kulturgyom.hu
Mobil: +36/20 951-1660

Cikkelős kollégás:
Nádas Dávid [stanley]
Kapitány Zoltán [kyprios]
Bakos Gergő [gelu] 

Please publish modules in offcanvas position.