2013. febr. 25. | 01:00

VivaZwei - Plusz élet

Írta: terem s. bálint

fokep vivazwei

Viva? Az a prosztó zenecsatorna? Az bizony.



Ha hiszed, ha nem, évekkel ezelőtt volt olyan specialítása, amire megnyaltad volna a szád szélét. Sajnos sokáig nem tarthatott ki, mert kegyetlenül fölfalta a pénz rettentő szörnye. Vagy valami hasonló történhetett vele, nem emlékszem már az okokra.

Viva Zwei. Fogalom volt akkoriban, meg még egy csomó más kezdeményezés is, ami eredetit és ötleteset nyújtott a publikumnak. Elsősorban nem nosztalgiázni szeretnék, csak másodsorban. Csupán egy mese lesz ez, mert ma ilyen kaliberű csatornát képtelenség lenne üzemeltetni.

Volt egyszer az Alpokon is túl, de német nyelven innen egy fantasztikus tévécsatorna. 1995 márciusában alapították és kezdetben csak valamiféle konkurenciát kívántak az MTV-nek. A programkínálat szépen lassan bővült, a logó is lecserélődött egy év múlva. Ám még hiányzott az a plusz, ami a logóban is ott szerepelt. Ezért '98-ban radikális változásokat vezettek be: új arcokat és új szellemiséget töltöttek a műsorokba. Továbbá olyan zenei kínálatot is, amit más zenecsatornák nem, vagy alig sugároztak.

Számos karakteres műsor született akkoriban. Ilyen volt például a Kamikaze. Provokatív, lendületes, érdekes, de leginkább provokatív. Természetesen hőse, Niels Ruf személyisége nélkül fabatkát sem ért volna. A stúdió akár egy legénylakás, a műsorvezetés pedig spontán zajlott, mégsem fulladt káoszba. Még egy Kamikätzchen-re ( magyarul szinte lefordíthatatlan: Kami-cica talán), azaz egy doromboló szép lányra is futotta a „szoba” túlsó felében.


Niels épp a Kamikätzchen-t eteti

Charlotte Roche pedig pusztán kinézetével is elütött a szokványos és konvencionális dolgoktól. A FastForward főként a független, alternatív rockzenékre helyezte a hangsúlyt.

Egy interjú Angus Young-gal

Számos rövid geg is tarkította a kínálatot, így a Mr. Explosion-féle fekete humor.

Ami pedig leginkább fennmaradt a digitális hálón a csatorna adásaiból - sokan rögzítették VHS-n -, egy akkor újnak számító kezdeményezés volt: a 2Step. VisualJockey és DiscJockey kombinációja egy órába sűrítve. Itt sem a tömegkultúra kiszolgálása állt a fókusban. A mai napig komoly és elismert művészeknek számító producerek mixeit hallhatta és láthatta egy VIVAZwei fan. (Talán évekkel később ez lehetett az ötletadója a néhai FilmMúzeumon futó Cinetrip műsornak.)

A zenetévék többsége egyszerűen megoldotta a studióberendezés kérdését, Bluescreen technikával a műsorvezető mögé vetítettek egy egyszerű mozgó animációt és a dolog le volt tudva. Íme egy rövid videó, hogyan lehet ötletesen, egyszerűen és hatásosan berendezni a hátteret:

És hogy ez a mese miként végződik? Sajnos nem hepienddel. 2002. január hetedikén lezárult egy rövid, de tartalmas fejezet. Jelzésértékű volt ez a vég, hiszen egy korszak zárult le. Jött az internet, felnőtt egy új generáció, mindenki számára elérhetővé vált a számítógép és ezzel együtt a különböző zenei szoftverek. De ezt már mindenki ismeri.

Azt hiszem a VIVA Zwei szellemisége valahol mégis tovább él, vagyis az a közeg, az a „máshogy-gondolkodás” a mai napig meghatározóvá vált sok embernek. Úgy nyújtani alternatívát, hogy közben a minőségen ne rontsuk egy cseppet sem; olyan zenei nyitottsággal élni, ami színesebbé teszi a személyiséget, ezek az értékek mára hiánycikkek lettek. Azért szerencse, hogy mindig akadnak olyan kezdeményezések, amik ideig-óráig vagy szűk környezetben ugyan, de élnek. Nem hagyják, hogy eltűnjön az az értékrendszer, ami hosszútávon képvisel egy olyan eszmét, ami nem rohan feléd, lök tovább, majd otthagy, hanem kísér és utat mutat.

De itt be is fejezem a dagályosság és szentimentalizmus világát, hiszen ez nem egy nosztalgia-írás, pláne nem egy múlt-sírató mondatcsokor. Csupán egy emlék, ami pluszt adott sok embernek.


A cikkelős neve: [terem s. bálint]
A cikkelés ideje: 2013.02.26.

IMPRESSZUMOS

Rétegkultúrát bizergáló gyomlálócsoport vagyunk. Egy független kultúrportál, kulturális lap, vagy valahogy így hívják általában. Célunk az általunk értékesnek tartott rétegkulturális produktumok (ándörcuccok) bemutatása, eljuttatása mindenkihez, aki kicsit is nyitott. A hogyan az érdekes leginkább. Tartózkodunk a hagyományos, klasszikus stíltől, teljesen egyedi módon, leginkább az atmoszférára, a hangulatra figyelő impresszív írásokat igyekszünk adni.

Szerkesztős:
Nádas Dávid [stanley]
E-mail: szerk@kulturgyom.hu
Mobil: +36/20 951-1660

Cikkelős kollégás:
Nádas Dávid [stanley]
Kapitány Zoltán [kyprios]
Bakos Gergő [gelu] 

Please publish modules in offcanvas position.