szombat, 29 augusztus 2015 22:51

Keresztszemes hímzésből digitális zene

Írta:

soundweavingÚgy hívják, hogy SOUNDWEAVING

És egy műfaji korlátokat áttörő, integratív szemléletű és egyben kísérleti projektet takar. Az eredetileg féléves feladatként született koncepció egy ismert folkór-jelenség, a magyar népi kultúra nagy hagyományú hímzései és egy különleges technológiai eljárás: a lyukkártyás zengőfésűs zenelejátszó különleges párosításából született.

Szirmay Zsanett, a MOME Textiltervező Tanszékének mesterképzős hallgatója a kiválasztott bukovinai székely, kalotaszegi és magyarországi hímzés-motívumokat lézervágott textilekre írta át, amelyek ezt követően a zenedoboz szalagjaiként szolgálnak. A keresztszemes minták így alakulnak dallammá.

A Soundweaving új dimenziót ad a tradicionális hímzéseknek, több érzékszervet megmozgatva és interakcióra csábítva a szemlélőt: a kiállításon ugyanis bárki kipróbálhatja a rendszer működését. Zsanett a Soundweavinggel korábban Magyarországon is feltűnést keltett: a hallgatói munka bekerült a Magyar Design Évkönyv 2013 című kiadványba is. A továbbfejlesztett egyetemi munkához szakértőként és a hanganyag alkotótársaként csatlakozott Tárkány-Kovács Bálint, Junior Prima Díjas zenész-zeneszerző.

Ez volt a hivatalos szöveg, amit azért tartottam meg, mert nagyon jól elmondta, miről is van szó. Én egy konferencián találkoztam Zsanettel és Bálinttal, ahol röviden előadták a dolog lényegét, majd be is mutatták élőben is a motívumok megszólalását. És akkor mondtam azt, hogy igen: ez a vizuális akusztika, a vizuális zene, ahol tényleg egy motívumot, érzést, szimbólumot tartalmazó képből alakul ki egy úgymond független és objektív eszköz segítségével maga a hang, a zene, a melódia. Nagyon érdekes ez a kísérletezés, és biztos lenyűgöző lehet élőben a nagy textilek között tekergetni a kis zenegépeket...

Hogy jött az ötlet, hogy a képből hang legyen?

SZIRMAY ZSANETT | Alapvetően három forrásból táplálkozott az ötlet. Régóta járok egy néptánccsoportba, velük gyakran terepmunkákra is mentük Gyimesbe, Kalotaszegre, ahol skiccben és fotón sok hímzésmotívumot gyűjtöttem. Ezeken a területeken még él a tisztaszoba eredeti funkciója, azaz ott gyűjtik össze a lány kiházasításához szükséges kelengyét. Itt, a tisztaszobákban gyönyörű kézimunkákat őriznek: díszített ruhákat, párnahuzatokat, terítőket keresztszemes hímzéssel. Aztán később az egyetemen a szövőműhelyben lenyűgözött a szövőgép lyukkártyás működése. Akkor gondoltam arra, miért ne lehetnének ezek a lyukkártyák szépek. A hangzóság pedig a régi, búcsúbeli zenelejátszók emlékéből merítkezés. Ezeken az eszközökön a dallamokat lyukkártyák végigfuttatása, végigtekerése hozza létre, melyek sípokat vagy zengőfésűket hoznak működésbe.

Megrendeltem a legszélesebb, húszfogas, másfél oktávos zengőfésűs kis zenedoboz-változatot, és elkezdtem dolgozni az ötleten. A korai számítógépek is hasonló elven működtek és  Van is otthon a gyűjteményemben egy ilyen adathordozó tekercs. Az ősi, népi, keresztszemes hímzésnek a digitális kor alapegységére, a bináris kódra való lefordítása és megszólaltatása, valamint egyidejűleg az első számítógép-monstrumok lyukkártyáinak játékba hozása izgatott.

soundweaving f fovenyi 04

Tulajdonképpen egyfajta divat manapság a népi motívumok modern alkalmazása - ruhákon, textileken való megjelenítése. Ebből a "stílusból", irányvonalból kiket tartasz előremutató tervezőknek?

SZIRMAY ZSANETT | A japán tervezők közül Yohji Yamamoto, Issey Miyake és Reiko Sudo munkássága és tervezési szemlélete példamutató számomra, ahogy a tradíciót átformálják a saját nyelvükre és építkeznek belőle színtiszta geometriával, hajtásokkal.

Számodra milyen jelentősége van a népi motívumoknak?

SZIRMAY ZSANETT | Egyfajta erő rejlik bennük. A rendszer, szimmetria, ismétlések, formaiság, léptékváltások, harmónia, tükrözések, szimbolika mind megtalálhatók bennük. A mintatervezés és a zeneszerzés során ezek az elemek egyaránt fellelhetők mindkét alkotói folyamatban.

05 soundweaving

Saját mintáidon is kipróbáltátok már, hogy hogyan szól "zeneként"?

SZIRMAY ZSANETT | Kísérleteztem saját motívumokkal is. De az egyelőre a jövő zenéje.

Milyen zenéket kedvelsz?

SZIRMAY ZSANETT | Komolyzenén és jazzen nőttem fel, melyet édesanyám kifinomult zenei ízlésének köszönhetek és a szuper lemeztárunknak. Gyerekkoromban rengeteget jártunk kortárs zenei koncertekre a Zeneakadémiára. A népzene csak akkor kezdett el foglalkoztatni, mikor érettségi után elkezdtem néptáncolni. Mostanában főként elektronikus instrumenteket hallgatok, melyben fellelhetők a világzenei gyökerek.

Milyen más projekteken dolgozol?

SZIRMAY ZSANETT | Jelenleg az arab motívumkincset vizsgálom és hasonló szisztéma alapján dolgozom.

Zeneszerzőként, zenészként milyen érzés volt átültetni képeket, motívumokat a zenébe?

tarkany kovacs balintTÁRKÁNY-KOVÁCS BÁLINT | Érdekesen megcsavargatta az agytekervényeimet. Mivel egy vizuális kiindulópontból kellett egy auditív felé haladni, a tanult zenei rutinok nem működtek,  a zenei gondolkodás is nagyrészt vizuálisan zajlott, és ez üdítőleg hatott.

Mit gondolsz, a kapott dallamok mennyire illeszkednek az adott motívumok (tájegységek, táncok, formák) világába?

TÁRKÁNY-KOVÁCS BÁLINT | Ha a kérdés a néprajz világára vonatkozik, akkor semennyire. Az átkódolás teljesen absztrakt,  a folklórban ilyen folyamatok nem léteznek. Ami mégis összekapcsolja hímzéseket az elkészült darabokkal, azok egyetemes törvényszerűségek, mint az arány,  a szimmetria,  a kontraszt,  stb.

Tulajdonképpen milyen "zene" ez, amit kaptunk? Mit tudnál róla mondani szakmabeliként?

TÁRKÁNY-KOVÁCS BÁLINT | A zenét hallgatni érdemes... A darabok bár ezer szálon kapcsolódnak az egyetemes zenéhez,  létrejöttük módjából kifolyólag mégis alapvetően különböznek bármilyen stílustól.

Van-e további terved ezzel kapcsolatosan? - kísérletezés további motívumokkal, esetleg hangszereléssel több zenész társaságában felvenni, előadni?

TÁRKÁNY-KOVÁCS BÁLINT | Ezek így mind, de majd ha megvan...

Mostanában milyen projekteken dolgozol?

TÁRKÁNY-KOVÁCS BÁLINT | A Tárkány Művekkel új lemezen dolgozunk, amely az evés-ivas,  szájvilágot járja körül,  Krúdy,  Hamvas, Máriai, Ambrus Lajostól ihletve. Olyan dalcímekkel, mint Pomológus pálinkája, Transzszubsztanciació, Titokzatos rántotthús,  Kajakóma,  stb. A Fonó zenekarral a Hateha 2-őn dolgozunk, amely Szatmár és Somogy táncházi slágereit gyűjti egybe.

http://soundweaving.hu/

A cikkelős neve: [stanley]
A cikkelés ideje: 2015.08.29.