szombat, 18 március 2017 20:08

Az igazi diszkópikkelyes!

Írta: vallyont

locijatszikLóci játszik – Krokodil zenei tárlatvezetés

A Fonogram „Az év felfedezettje” díját besöprő Lóci Játszik zenekar új lemeze, a Krokodil januárban debütált! Jó marketingesként online zenei tárlatvezetés során mutatta be Lóci az új szerzeményeket a zenekar facebook oldalán oldalán. Mi összegyűjtöttük neked, hogy egyből halld, lásd, érezd, és olvasd ;)

 

 

Nem táncolsz jobban

6 hihetetlen igazság a 'Nem táncolsz jobban'ról, a negyediktől kivoltam!

1. Még az Index is beválogatta A Szám idei versenyébe. Jee!

2. Úgynevezett "igaz történeten" alapuló dal: Söri egyik barátja megkocogtatta vállam egy budai kocsma előtt és azt mondta: "Hello Lóci! Győrben táncpárbajoztunk, és szerintem én nyertem. Na csá!" A sokktól köpni-nyelni nem tudtam, de aztán...

3. Írtam egy olyan dalt, ami egy fontos hiányt pótolhat a hazai könnyúzenei piacon: a "dance-off soundtracket"!! Egy olyan klasszikus táncpárbaj-dalt akartam írni, ami kellően bulis ahhoz, hogy bebizonyítsd, tényleg nem táncol nálad jobban senki - de maradjon benne annyi hülyeség, hogy mindenki a magáénak tudja érezni részegen.

4. Ha van ideális hallgatási formája ennek a számnak, akkor az úgy néz ki, hogy éppen mész a buliba, itt a tavasz, és ezzel a számmal a füledben gyalogolsz végig a Király utcán. (a pécsi is játszik..!)

5. Tele van sztárvendégekkel a dal: a női kórus Szeder Krisztiből, WatchMe Szeliből és Anita Szarkaból áll; Hegyi Viktor barátunk pozanon segít be a fúvósszekcióba, míg FreshFabrik Szabi pedig a fiúóbégatásban teszi hozzá a magáét :)

6. Oláh Szabinak köszönhetjük azt is, hogy véletlenül rátenyerelt az arpeggiatorra, és létrejött az a hangszín, ami (először) 0:33-tól teszi teljessé a nótát. Ezúton is köszi!

Annak jobb

Utolsóként íródott ez a dal a lemezre, alig fért fel a "krokodilvonatra", de végül három próba alatt elnyerte végleges formáját - kivéve a jó kis celeste betétet (0:47-től), amit Tibi ügyeskedett bele az utolsó utáni, már keverési(!) napon. Szövegileg az első két verze és a refrén elég hamar összeállt, de a harmadik versszak sehogy sem akart kibújni. Fellépésre igyekezve, villamoson dobtam össze végül, így a mai napig puskáznom kell azokat a sorokat a koncerteken :)

A munkacíme "Cirkusz" volt.

Te ennél többet érdemelnél

Most néztem meg, ennek a dalnak hat különböző refrénje volt, mielőtt elkészült volna a végleges verzió...! A zongoraszólamot írtam meg először, kitaláltam hozzá a basszust, és a gitár+dob olyan jól kiegészítette a grúvot, hogy elhatároztuk: addig nyüstöljük a refrént és a versszak-szövegeket, amíg ki nem jön belőle az a mondanivaló, ami instrumentálisan már benne van. Ennek a munkacíme "Ugye jól látom" volt, és az alaphelyzet jól ült: egy fiú (korábbi ex?) beszél egy lányhoz, akit bír, őszintén. De mit akar elmondani? Mi az üzenet? Pontosabban: mi a meglepő üzenet, ami miatt indokolt, hogy zeneileg a refrén "felrobbanjon"? Egyáltalán nem bántam meg, hogy lebeszéltek a többiek a negyedik, ötödik és hatodik verziókról is :D

A felvétel gyorsan elkészült, de túl darabos volt az ének, így két héttel később újraénekeltem. A mai napig mindig elkezdek bólogatni, amikor bejönnek a fúvósok. IMÁDOM! :)

Kicsi’ bírd ki még

Az egyetlen dal a lemezről, amit soha nem játszottunk előtte koncerten - mégis ennek lett a leginkább élő hangzása az egész Krokodilon. Ez annak köszönhető, hogy amikor sikerült a stúdióban hangulatba kerülni (khm...), az egész dalt felénekeltem megszakítás nélkül. Így került bele a fanki-manki, az "és rázd", meg az összes, szinte már LGT-paródiának is beillő stíluselem.

Titok, de ha figyelmesen hallgatod a felvételt 1:17-től még hallani is fogod amint valaki wah-waházva azt énekelgeti, hogy "Mindenki!" :)

Talán ez a dal köszönhet a legtöbbet Bogyónak, avagy a férfinak (bocsánat, A Férfinak!) aki keverte a lemezünket, mert ő javasolta a visszafelé játszott gitárbetétet, meg okosan ő hagyta benne a "komolytalan" éneklést.

A dal másik nagy sztárja Sárkány Berci, aki felkongázta-bongózta-shakerezte-csörgőzte a felvételt, és így sikerült belerakni a diszkóba a bugit, a gitárszólóba pedig a dzsungelt.

Miért miért miért

Emlékszem, amikor megírtam ezt a számot, nagyon elégedett voltam: végre egy jó popdal! :) Egészen demokratikus módon nyúlt hozzá mindenki egy-egy nagy ötlettel (pl. Ágoston találta ki, hogy moduláljunk, Tibi véglegesítette a szöveget, stb.), de a legnagyobb "partihuligánkodást" Oláh Szabi, a lemez co-producere hozta meg azzal, ahogy 3:03-nál hallhatóan belép azzal a hihetetlenül magas vokállal - és beteljesedik közös álmunk, hogy egy igazi kilencvenes évekbeli fiúbandává váljunk legalább két refrén erejéig.

Ami még feldobja a felvételt, az a Zsiráf Szand orgonája, ami 0:44-től díszít egészségesen, illetve a megafonos össze-vissza beszélés, ami (ahogy mondani szokták) "bugnak indult, de feature lett belőle".

Szövegileg csak azon filozofáltam, hogy benne hagyjam-e az Ubert, vagy cseréljem le valami másra, hiszen már nem volt elérhető a szolgáltatás, mire elérkezett a lemezmegjelenés ideje. Végül úgy döntettem marad: ha egyszer az Uber lesz a szinonímája a taxizásnak, úgy is jó - ha pedig a jövő Lóci játszik rajongói majd azt kérdezgetik szüleiktől/nagyszüleiktől, hogy "itt miről énekel itt a bácsi?", nekem az is teljesen megfelel :)

Munkacíme nem volt, de nagyon komoly pop címe lehetne angolul, nem? Why why why

Kár, hogy elhagytál

Na, ez majdnem ott volt az első lemezen. És ott is lehetett volna, ha rendesen megcsináljuk - de lecsúszott a tavalyelőtti albumról. Aztán volt egy olyan verziója, amiben alig volt zongora, és a szólót is klarinét játszotta kedvesen és álmatagon. Viszont amikor láttuk a SuperSize stúdióban, hogy mennyire tökösen szól a többi szám, ismét megfordult a fejemben, hogy el kéne tenni egy későbbi kiadványra - majd ha "megbudapestbárosodunk", akkorra. Végül egy új dobfelvétel, egy recsegtetős szaxi szóló és a két körből felénekelt lazaság beemelte a lemezre.

Más sztorim nagyon nincs róla - ami meg van, azt már úgyis elmondtam a színpadon :)

u.i.: Kedves Hot Jazz Band! Azt kérem szülinapomra, hogy csináljátok meg teljesen autentikusan ezt a felvételt! Annyira király lenne. Léci. Köszönöm. (Hátha.)

Ott mennek a jócsajok

Öt dolog, amit biztos nem tudtál erről a számról!!!

#1 Magánpremierje TÉNYLEG Egerben volt, amikor beállás előtt megmutattam a fiúknak és a Margaret Island legénységének a közös tavaszi turnén egy szál gitárral

#2 Az intro az TÉNYLEG egy szétüvöltött és átdorbézolt este után másnap rögzített déli énekhang. Ennél autentikusabbra viszont nem sikerült, így meghagytuk.

#3 Munkacíme "Egri bika" volt, de Söri és Tibi erőteljes nyomásgyakorlásának hatására a rettentően kattintásvadász "Ott mennek a jócsajok" lett a végleges elnevezése :D

#4 Ez a dal annyira kívánja a rendesen odasikált akusztikus gitár szólamot, hogy koncerten immáron rendszeres fellépőtársunk lett Biermann Áron testvérünk, aki roadsága mellett gitárosságával is hódítani tud ilyenkor.

#5 Szeretem, amikor a stúdióban megtalálod a megfelelő instrukciót ön-zeneiproducerként, mert akkor meg is van a felvétel egyből. Itt a végére annyi volt: "American pie" Tudom, mostantól te is erre fogsz gondolni... Sőt, most írod be youtube-ba. (De a Madonnás verziót.)

u.i.: A szöveggel szándékosan nem foglalkoztam, mert azt egy DunaTV-s életműösszegző mélyinterjúra tartogatom

Olga

- "Hiszen ezt a számot már ismerem...!" - hallottuk többször a lemezhallgatótól, és igaza van: már a tavalyi elsőlemez-bemutatón is elhangzott, mint friss szerzemény.

- Kedvenc pillanatom az 1:27-nél belépő zongora! Vagy a 0:27-hez (Tibi által) berakott effekt? Esetleg a lemez (második) "legepicebb" gitárszólója?

- Nem volt munkacíme, de egy ideig úgy gondoltam rá, mint a "második lemez Annamarija".

- Egészen addig nem szólt a dal, míg nem került rá az énekre ez a torzítás. Ismét nagyon kösz Bogyó, hogy megtaláltad a dalban rejlő potenciált - de azt soha nem felejtem el, hogy a mankógitározást* hallva "leistvánakirályoztad" :D

- És a mai kérdésünk rovat:

Két dalban van harsona a lemezen (köszi Viktor!) - ez az egyik; na melyik a másik? A helyes megfejtők között...

*= a mankó egy akárhogy feljátszott verziója a dalnak, ami segít az éppen felvételező zenésznek a tájékozódásban. #játszvatanulunk

Sajnálom

Egy szépen építkező, klasszikus ballada egy szinte rock-lemezre. Bogyó szerint ilyet már nem csinálnak, de mi még szeretnénk sok ilyet - ha nem is egy November Raint, de egyszer egy igazi, gigászi-epikus közel tízperceset igen :) Bakancslista-elem.

Szuper emlék, ahogy egyedül ülünk a stúdióban éjszaka az erdő közepén, és azon ötletelünk, mit játsszon a zongora. És milyen csodálatos az a szólam, amit 0:40-től játszik, igaz?

Aztán a refrént rendesen elindítja az akusztikus gitár, hogy egy pillanatnyi nyugalom után eleredjen az eső, és férfiak katonai díszegyenruhában meneteljenek lassított felvételben, miközben az esőcseppek szétpattannak a kalapjukon. Mindez 1:41-től hallható, ha valaki nem tudta volna, hogy hol járunk a dalban...:)

(Érdekes visszaemlékezni arra, hogy amíg gitár játszotta ezt a szólót és nem fúvósok, egy elrugaszkodó síugróra gondoltam mindig, amint - mondjuk szintén lassított felvételben - repül Adam Malysz-ként bajszával az égben)

Az utolsó lehetőség, ami még egy sóhajtásnyival meg tudja emelni a dal utolsó refrénjét, az a patikamérlegen adagolt "úúú" vokál (2:12). Nem hiába. Ugye?

Hajad kakaó

A Nagy Magyar Bossa Nova Könyvbe szeretnék majd bekerülni ezzel a kitűnő szerzeménnyel, amely egy igen régi darab a repertoárban - mégis keveset játszott mű. Ennek az a fő oka, hogy igencsak féllábon döcög a nóta, amikor nincs ott mádmozell Szeder, hogy éneklésével megadja azt a kellő hitelt a számnak, amit megérdemel.

Emlékeimben keresgélve jutottam arra a hihetetlen felfedezésre, hogy (ezt még nem mondtam senkinek), ennek a dalnak bizony volt egy előzménydala! Szövegileg jóformán semmi köze nincs a Kakaóhoz, inkább egy formai kísérlet volt. Sőt, olyannyira, hogy ilyen és ehhez hasonló, szégyellnivaló rímeket engedtem meg magamnak benne: "Ó minden kislány / Dúdold te is István!" Alapvetően pedig - és nem véletlenül - a váróterem szó is szerepelt benne, megragadva azt a jazznek csúfolt liftzenét, ami a várótermekben szokott szólni. (És te hányszor voltál életedben váróteremben? Ugye... Én se. Közben meg #lalaland) Most látom, hogy a teljesen modoros "véled" is szerepel a szövegkönyvben... Elképesztő, hogy mennyit fejlődtem szövegírásban :D

A felvétel két nagyon hangulatos naphoz kötődik, mindkettő olyan, amelyiken nem várt módon kisütött a nap. Az akusztikus gitár részét én magam játszottam fel a kőteremben, mindenkitől szeparálva, takk nélkül. (Ezzel az egyetlen metronóm nélküli dal a lamezen). Két héttel később Krisztivel közösen felvonultunk a Zsiráf Szandba, és a hegyvidéki reggelben (értsd: koradélután) felénekeltük a duettet,

Mielőtt még túl hosszú lenne: nagyon aggódtam a dal "stúdióverziója" miatt, hiszen annyiszor és annyiféleképpen játszottuk már Krisztivel. És mennyire számított a helyszín, az atmoszféra meg a jelen lévő emberek! Két apró hibától eltekintve (egy rosszul kiejtett szó és a végén hallható szakállsimítás) egy nagyon szép felvétel született.

Boldog és büszke vagyok :)

Két házunk van

Nagyon sok dolgot akarnék mondani erről az albumzáró dalról, ezért inkább elmesélem a három legmeghatározóbb emlékemet:

1. Lábas Viki d'Margaret Island kézzel írt szövegváltozatát egy kis noteszben fotózom, hogy elindulhasson a nagy instakontent-gyártás, és Viki is hazamehessen a próbateremből pihenni - mire e csodálatos énekesnők egyik legcsodálatosabbika azt mondja, hogy inkább még maradna kicsit a próbánkon, mert baromi jó hallgatni minket, és érzi, hogy nagy dolgok születnek. NAGYON KÖSZ MOST IS VIKI! Teljesen meghatódtunk.

2. A nem megírt gitárszóló átka, hogy a zenekarnak elvileg együtt kéne rezonálnia a szólóval, de csak arra tud játszani a gitáros, amit már felvett a zenekar. #tyúktojás Ezért megkértük Benyust, hogy játsszon most egy "bármilyen" szólót, csak hogy mi, mint zenekar "stenkbe kerüljünk", és jó legyen a kíséret. Persze, hogy az a szóló lett a legjobb, ami ott elsőre kijött... 1:56-tól hallgathatod meg, és valószínűleg a Lóci játszik történetének (eddigi?) legjobb szólója.

3. Mint szerzeményre, erre vagyok a legbüszkébb. Ez az én mini-bohemianrhapsody-m :) Hangnemváltások, többszörös dinamikai csúcspontok, szólamonánia és énekparádé. És a lemez legszélsőségesebben hangszerelt dala: minden hangszer, ami korábban szerepelt a lemezen, szerepel ebben a dalban is - kiegészülve a három szólamú hegedűvel. Imádjuk!!!

+1 lábjegyzet Lóci játszik kutatóknak: más vonós hangszerelés hallható a dal MR2 Akusztik verziójában és a lemezen.

A főváros után a srácok nyakukba veszik az országot, márciusban itt találkozhattok velük és az új albummal:

március 24. Szolnok | Tisza Mozi
március 29. Szeged | JATE
március 31. Zenta | Mojo

A teljes lemez:

A cikkelős neve: [vallyont]
A cikkelés ideje: 2017.03.18.

Kapcsolódó elemek